کسب و کار

وفاداری مشتری

وفاداری مشتری چیست؟

تعریف‌های زیادی برای مفهوم وفاداری توسط مشتری در کتب کسب و کار و مقالات رفتار اقتصادی وجود دارد. هر کدام از این کتب و مقالات به یک جنبه از وفاداری پرداخته‌اند. عده‌ای وفاداری را وجود یک ارتباط عاطفی بین مشتری و برند می‌دانند. گروهی نیز اعتقاد دارند تعهد مشتری به خرید از یک نام تجاری می‌تواند مفهوم وفاداری باشد. همچنین برخی نیز هستند که مشتریانی که بیشترین سود را به کسب و کار تزریق کرده‌اند، مشتری وفادار می‌دانند.

در مجموع می‌توان ویژگی یک مشتری وفادار را به صورت زیر خلاصه کرد:

● با وجود تبلیغات رقیبان تجاری، محصولات ما را خریداری کند.

● از برند ما تعریف و تمجید کند. (بازاریابی دهان به دهان)

● محصولات ما را به صورت دائمی خریداری نماید.

● پیوند عمیق عاطفی با برند ما برقرار کند.

وفاداری مشتری رمز ادامه حیات و موفقیت یک کسب و کار

هدف اصلی کسب و کارهای امروزی، سرمایه گذاری روی مشتریان فعلی و حفظ این دست از خریداران است. در این بین جذب مشتری جدید در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. آمارها حاکی از آن است که جذب مشتری جدید 5 تا 25 برابر بیشتر از حفظ کردن مشتری سابق هزینه در پی خواهد داشت. قانون پارتو که به اصل 20/80 نیز معروف است، در تمام جنبه‌های زندگی، از مدیریت تا کسب و کار صادق است. طبق این اصل 80 درصد نتایجی که از زندگی کسب می‌کنید، حاصل 20 درصد فعالیت‌های اصلی شما است. همچنین 80 درصد از خروجی شرکت یا سازمان شما، تنها از کار و تلاش 20 درصد از کارمندان نشات می‌گیرد. یا می‌توان گفت 80 درصد از سود یا درآمد هر تجارتی، از 20 درصد مشتریان فعلی که خریدار ثابت هستند، بدست می‌آید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *