بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) همان بازاریابی سنتی است که کسبوکارها با روشهای مختلف به دنبال مشتریان میروند، به آنها پیام میدهند یا تلفن میکنند و از آنها میخواهند که از محصولاتشان خرید کنند. در بازاریابی برونگرا محصولات یا خدمات هر شرکت بسیار سریع بین دهانها میچرخند و معروف میشوند.
کسانی مثل ست گادین ترجیح میدهند بازاریابی برونگرا را Interruption Marketing یا بازاریابی وقفه انداز یا حتی بازاریابی مزاحم بنامند؛ چون مخاطب مشغول کار دیگری است و هدف دیگری را دنبال میکند و ناگهان باید با پیامِ عرضهکنندهی یک خدمت یا محصول مواجه شود (مانند تبلیغاتی که بین فیلم پخش میشود) به عبارتی، بازاریابی برونگرا معمولاً با ایجاد وقفه در مسیر دیدن یا شنیدن مخاطب انجام میشود.
هدف از بازاریابی برونگرا چیست؟
هدف بازاریابی برونگرا به دست آوردن مشتریان بالقوه است که این امر آن را برای کسبوکارهایی که به دنبال جذب مشتری هستند، حیاتی میکند. بازاریابی برونگرا برای شرکتهایی که میخواهند بیشتر شناخته شوند، روشی برای دسترسی به بیشترین مخاطب در کوتاهترین زمان ممکن است.
بازاریابی برونگرا بر کدام گروه از مشتریان اثر میگذارد؟
به طور کلی، هرچه سن مشتری بیشتر باشد، احتمال تأثیرگذاری بازاریابی برونگرا بر او بیشتر است، زیرا اغلب مشتریان مسن به این سبک از بازاریابی عادت دارند، با تبلیغات رادیویی و تلویزیونی مشکلی ندارند و حتی ممکن است هنگام تمایل به خرید، تبلیغات روزنامهها و تراکِتها را نیز بررسی کنند.
بازاریابی برونگرا به طور کلی شکل سنتیتری از بازاریابی درونگرا است. برخی از نمونههای بازاریابی برونگرا عبارتاند از:
- تبلیغات رادیویی و تلویزیونی
- تبلیغ روی سالنامه یا کارتهای حافظه
- تبلیغات مطبوعاتی
- نمایشگاههای تجاری
- سمینارها و جلسات کاری
- ایمیلهای اسپم
- تبلیغات محیطی مانند بیلبورد
- تبلیغات چاپی مانند بروشور و کاتالوگ
مزایای بازاریابی برونگرا
- افزایش آگاهی از برند: اگر به دنبال افزایش آگاهی از برند هستید، بازاریابی برونگرا راهی عالی برای انجام این کار است. یکی از مزایای اصلی بازاریابی برونگرا این است که به شما کمک میکند به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کنید که احتمالا نامی از برند شما نشنیده باشند. اگر هدف شما افزایش پایگاه مشتری و ایجاد سرنخهای جدید است، بازاریابی برونگرا میتواند یک راه عالی برای بازاریابی کسبوکار شما باشد.
- نتایج فوری: یکی دیگر از مزایای بازاریابی برونگرا این است که میتوانید نتایج فوری از آن بهدست آورید. به جای اینکه منتظر بمانید تا مشتریان سراغ شما بیایند، شما به دنبال آنها میروید. افرادی که تبلیغات شما را در تلویزیون یا شبکههای اجتماعی میبینند، به احتمال زیاد آنچه را که میخواهید را خیلی فوری انجام میدهند.
- پیادهسازی آسان: اجرای استراتژیهای بازاریابی برونگرا به طور کلی آسانتر از استراتژیهای بازاریابی درونگرا است، زیرا تولید محتوا در این روش زمانبر است. به عنوان مثال، ارسال ایمیل و انداختن نامه در صندوقهای پستی بسیار سادهتر از استخدام دیجیتال مارکتر و تهیه پیشنویس یک کمپین شبکههای اجتماعی است.
معایب بازاریابی برونگرا
- قیمت: با اینکه پیادهسازی و اجرای بازاریابی برونگرا آسانتر است، اما در عین حال میتواند گرانتر تمام شود. هزینه حضور در نمایشگاههای تجاری و پرداخت هزینه برای تبلیغات میتواند بیشتر از سودی باشد که از این روش بهدست میآورید. تبلیغات آنلاین، مانند تبلیغات شبکههای اجتماعی، معمولا ارزانتر از تبلیغات سنتی است، اما نتیجه گرفتن از آن ممکن است بیشتر طول بکشد. به همین دلیل است که کسبوکارهای کوچکتر معمولا بازاریابی برونگرا را انتخاب نمیکنند، زیرا بودجه لازم برای انجام این کار را ندارند.
- اندازهگیری بازگشت سرمایه (ROI) دشوار است: درصد بازگشت سرمایه (ROI) با بازاریابی برونگرا بسیار دشوار است، بهویژه در روشهای سنتیتر تبلیغات، مانند تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها. بازاریابی برونگرا بیشتر بر ارسال پیام متمرکز است و با اینکه ردیابی تعداد افرادی که به آنها دسترسی دارید آسان است، اما در نهایت اندازهگیری میزان موفقیت و تعداد افرادی که اقدامی را انجام دادهاند، دشوار است.
- موانع بیشتر: از آنجایی که در بازاریابی برونگرا بیشتر روی ارسال ایمیل انبوه متمرکز است، این احتمال وجود دارد که شرکتها با موانع قانونی مواجه شوند. ارسال ایمیل و آن هم به صورت انبوه، ممکن است حساب کاربری شما را به عنوان حساب اسپم معرفی کند و تماسهای تبلیغاتی نیز شاکیانی برای شما به همراه داشته باشد. علاوه بر این، برای مخاطبان راحت است که تلویزیون را خاموش کنند و یا تلفن را قطع کنند تا پیام تبلیغاتی شما را متوجه نشوند.